I tillegg til de grener vi selv står som arrangør i: Bilcross, Crosskart, Rally og Rallycross, har vi også medlemmer som er aktive i andre motorsportsgrener. Dette gjelder blant annet grenene: Dragracing, Gokart og ikke minst Baneracing.
I sistnevnte gren, baneracing, er det etter hvert blitt en stor gruppe aktive utøvere i klubben vår. I 2019 var det fire utøvere som deltok i en eller flere NM runder i GT5 klassen.
For sesongen 2021 vet vi at følgende utøvere har planer om å delta:
Utøvere i GT 4
Johnny og Jan Ivar Engelstad kjørte i GT5 i fjor, men «går opp en klasse» og kjører i GT4 i år, med hhv Volvo S60 og VW Polo.
Utøvere GT5
TEAM 206 – (Peugeot 206), ett team som satser friskt og har vokst seg til å bli ett av de større teamene i klassen. Flere av utøverne her har deltatt over flere år. Medlemmene av teamet er:
- Mia Sagstuen Kristiansen
- Guro Lagmansveen Afseth
- Helene Sagstuen Kristiansen
- Line Afseth
- Lars Afseth
Teamet har i tillegg to leiebiler, som det er mulig å leie for enkeltløp, eller hel sesong.
Utover dette teamet, debuterte Geir Gransbråten i 2020 med Volvo S40 og stiller i samme klasse i år.
Det ryktes også at vi kanskje får se Lars Erik Aasvestad og Martin Nyhagen i GT5 i løpet av sesongen.
Terminliste 2021
- 7.-9. mai Vålerbanen- Åpningsløp
- 11.-13. juni Rudskogen- Asfalt Supercars
- 25.-27. juni To be announced
- 13.-15. august Rudskogen – Asfalt Classic
- 3.-5. sept. Vålerbanen- Finalehelg
- 17.-18.sept. Porsche festival (GT+- GT1- GT3 -GT4)
Kort om baneracing:
Racing skjer på asfaltbaner der fart og kjøreferdigheter er vesentlig for resultatet. Det konkurreres på permanente asfaltbaner over lengre distanser.
Hastigheten er avgjørende for resultatet. I de fleste konkurranser kjøres det kvalifisering, hvor deltager med beste tid får beste startspor i finalen.
Det finnes klasser for de aller fleste inndelt etter bilmerker, biltyper, amerikanske biler, spesialbygde biler, formel-biler, standardbiler og sportsbiler. Flere av klassene er også inndelt etter motorvolum.
Mer om GT4
Klassen GT4 er basert på løpsbiler som er serieproduserte biler beregnet for allmenn trafikk på offentlig vei innenfor EU- og EØS-området. Med inntil 250HK drivhjulshester. Minimum vekt i klassen uansett effekt er 1000 kg. [read more]
Fører
Du kan delta i GT4 fra fylte 15 år.
Førere i alderen 15 til fylte 18 år kan delta i GT4 klassen med biler med motorvolum oppad til 2000 cc.
Aktuelle førere må sende en søknad om deltagelse til Racingseksjonen i NBF vedlagt en motorsport CV og resultater. Det kreves kjøreerfaring fra f.eks. karting.
Det kreves obligatorisk ledsagerlisens for ledsager til utøvere under fylte 18 år, lisensen er personlig og må utstedes i ledsagerens navn. Denne personen må være over 18 år og inneha gyldig lisens. Som ledsagerlisens godkjennes alle personlige lisenser.
Løpsbiler
Løpsbiler til GT4 godkjennes serieproduserte biler beregnet for allmenn trafikk på offentlig vei innenfor EU- og EØS-området.
Vekt/effekt for GT4 klassen er satt til 4,9 for normalt aspirerte motorer og 5,5 for biler med overlading, max 250HK, dette er drivhjulshester og vil bli kontrollert med powerlog. Minimum vekt i klassen uansett effekt er 1000 kg. Alle vekter skal rundes opp til nærmeste 10 kg og er inkludert fører målt etter konkurranse.
Det må være produsert minst 100 eksemplarer av bilen i løpet av en 12 måneders periode. Fabrikkbygde ”cupbiler” som søkes godkjent skal ha komplett chassis, være lik av utseende til gatebilvarianter og ikke ”silhuett” eller ”prototype” utseende karosserier.
I klasse GT4 vil det ikke være tillatt med gamle cup- eller touringklasse-biler som STCC, NTCC, WTCC og lignende selv om disse kan synes å klasse inn etter beregningene. Ved tvil skal det søkes NBF om innklassing av bilen senest 6 uker før seriestart.
Av sikkerhetsmessige grunner tillates ikke biler som originalt er bygget uten tak, dører, vinduer og helt karosseri i GT-klassene. Biler med teknisk godkjent originalt levert hardtopp og T-tak kan godkjennes.
Alle deltagere skal før deltagelse sende inn selvangivelse på bilen som skal benyttes før hver sesong.
Les mer om klassen i bilsportboka
[/read]
Mer om GT5
GT5 skal være den rimeligste racingklassen for biler. For å få dette til er et stramt regelverk en forutsetning slik at man i utgangspunktet kommer langt med en «standardbil» som er tilpasset racing banen med enkle virkemidler.
Klassen er bygget opp rundt en Max drivhjulseffekt på 160 HK. Motorer med oppgitt motoreffekt over 180HK kan ikke benyttes. Det er ikke lov å «trimme ned/redusere motoreffekt» for å komme inn i klassen. [read more]
Førere
Førere fra 15 år kan delta i GT5.
Førere fra 15 til 18 år må sende en søknad om deltagelse til Racingseksjonen i NBF, vedlagt en motorsport CV og resultater. Det kreves kjøreerfaring fra f.eks. karting.
Det kreves obligatorisk ledsagerlisens for ledsager til utøvere under fylte 18 år, lisensen er personlig og må utstedes i ledsagerens navn. Denne personen må være over 18 år og inneha gyldig lisens. Som ledsagerlisens godkjennes alle personlige lisenser.
Tillatte biler
Det godkjennes serieproduserte biler beregnet for allmenn trafikk på offentlig vei innenfor EU- og EØS-området med minimum 4 seter.
Motoren skal være fra samme merke som bilen. Mekanisk og elektronisk trimming er tillatt. Tørrsump ikke tillatt. Wankelmotor og overladede motorer er ikke tillatt. Oljeaccumulator er tillatt i den hensikt å opprettholde smøring ved krappe svinger. Drivstoff iht §307Q. Diesel er ikke tillatt.
Maks tillatt effekt er 160 hk(drivhjulsheter) og vekt / effekt forholdet er 7,3, det vil si at effekten x 7,3 er vekten på bil med fører. Minimum vekt for bil med fører er 800 kg.
Motorer med oppgitt original effekt over 180hk (motoreffekt) eller 160 HK (drivhjulseffekt) kan ikke delta i klassen.
Det må være produsert minst 5000 eksemplarer av bilen i løpet av en 12 måneders periode. Biler som også godkjennes, er eller har vært homologert i Gr A eller N eller gått i” merkecup” i Norge. Det er ikke tillatt med gamle cup- eller touringklasse-biler så som STCC, NTCC, WTCC og lignende selv om disse kan synes å klasse inn etter beregningene. Ved tvil skal det søkes NBF om innklassing av bilen senest 6 uker før seriestart.
Av sikkerhetsmessige grunner tillates ikke biler som originalt er bygget uten tak, dører og vinduer. Biler som har gått i klassen GT4B, GT5 i 2014 eller 2015 kan delta frem til og med 2022 selv om enkelte modifikasjoner ikke stemmer med dette regelverket. Disse bilene kan ikke gjøre endringer annet enn de som tilpasser bilen mot dette reglementet. Bilene skal søke NBF om deltagelse min 4 uker før konkurranse med en beskrivelse av hva som bryter med dette regelverket.
Les mer om klassen i bilsportboka
[/read]