Rally i NMK Hamar

Rally Hedemarken 2021

Vi jobber mot at det «normaliserer» seg slik at vi kan få arrangere Rally Hedemarken lørdag 18.september 2021. Løpet vil som tidligere år være det siste i NM for førere og kartlesere, slik at Norgesmestere i de respektive kåres på Hamar.

Vi vil benytte det løpsopplegget som vi hadde klart i 2020, med noen få endringer. Vi vil ha fartsetapper i Stange, Løten, Hamar og Ringsaker som til sammen utgjør ca. 90 km.

Vendkvern vil bli benyttet som serviceplass samt om det tillates vil dette være publikumsetappe i år som tidligere. Løpets base vil være i Hamar og det jobbes med et opplegg i samarbeid med handelsstanden i Hamar sentrum. Vi ønsker målgang i sentrum på lørdag ettermiddag.

For å arrangere Rally Hedemarken er vi prisgitt mange frivillige funksjonærer, vi håper at nettopp DU
kan tenke deg å bli med å bidra!

Vi er opptatt av at våre frivillige har den nødvendige kompetansen under arrangementet, og vi vil inviterer til samling og kurs da det er tilrådelig i forbindelse med Covid-19.

Samlingen er både for deg med erfaring fra tidligere, men også for dere som synes dette kunne vært spennende og blitt en del av og vært med på.

Det vil bli både teori og noen praktiske oppgaver. Du vil også treffe andre funksjonærer i samme situasjon som deg selv, som du kan utveksle erfaringer med både under samlingen og senere.

Vi håper også på å kunne ha noen rallybiler tilgjengelig denne dagen, slik at vi kan by på noen runder på Vendkvern Motorbane for de som ønsker dette.

Vi kommer tilbake med mer info da vi vet mer om retningslinjene.

Historien om Rally Hedemarken

Rally Hedemarken har blitt arrangert i 30 år med første Rally Hedemarken i 1991, avlyst i 2007 pga. for lite deltagelse (ikke NM dette året) samt 2020 pga Covid-19.

Første Rally Hedemarken 1991 ble vunnet av Ove Olofsson Sverige i en Ford Sierra RS Cosworth.

Henning Solberg har totaltvunnet hele 5 ganger og Mats Østberg 5 ganger. Resten av årene er fordelt over flere toppførere fra både Sverige og Norge

Rally Hedemarken har hatt base på forskjellige steder men Rica Olrud (nå Scandic Ringsaker) har basen vært lokalisert i flere år i tillegg til Scandic Hamar i 4 år. Arrangementet har også hatt base på Vikingskipet og Rudshøgda. Serviceplassen har vært på «åttemeterplanet», Vikingskipet, Rudshøgda, Brumunddal og i de siste årene på Vendkvern Motorbane.

Løpstrasèn har stort sett vært innenfor Hedmark Fylke (da det var eget fylke)med unntak at ett år hvor vi benyttet en fartsetappe som endte opp i Lillehammer kommune.
I hovedsak har vi kjørt i Stange, Løten, Hamar og Ringsaker kommune hvor vi har benyttet oss av private skogsbilveger, kommunale og fylkesveier. Det har dessverre blitt en for stor kostnad og benytte private skogsbilveier enkelte steder i Ringsaker slik at vi har benyttet oss mindre av disse i de siste årene.

Det var NAF Hamar junior som stod som arrangør for Rally Hedemarken frem til 2012. Da de ikke hadde resurser og personell til å fortsette som arrangør, ble det innledet forhandlinger med NMK Hamar hvor det ble gitt garantier fra både NMK sentralt og Norges Bilsportforbund for å sikre et null med mulighet for positivt resultat.

Dette lyktes vi med og fra 2012 og frem til og med 2019 har Rally Hedemarken gitt et solid overskudd som bla har bidratt til at klubben kunne sette i gang utbedringen av anlegget sammen med midler fra BC aktivitet og øvrige midler.

Vi har fått svært positive tilbakemeldinger de årene NMK Hamar har arrangert, som også har resultert i flere priser som årets NMK arrangør i rally. Arrangementet har blitt betegnet som «Høstens vakreste eventyr» hvor flere av våre deltagere har dette som ett av sine favorittløp på barmark.

Vi har i alle årene hatt et veldig godt samarbeid med veimyndigheter, politi, grunneiere og ikke minst våre samarbeidspartnere hvor vi spesielt vil trekke frem Ifor Williams Norge og Bilvarehuset Anker som nå er Romnes Hamar.

Hva er Rally?

Rallykjøring tar sikte på å utvikle dyktige bilførere ved å øke den enkeltes kjøreferdighet og vurderingsevne. Det legges vekt på deltakernes biltekniske kunnskaper på en slik måte at bilen til enhver tid skal være i trafikksikker stand.

Rally arrangeres på vanlige veier. De forskjellige konkurransenes varighet strekker seg fra noen timer opp til flere dager. Deltagerbilene må være registrerte og tilfredsstille veitrafikklovens bestemmelser. Besetningen i en bil består av fører og kartleser.

Løypa er inndelt i transportetapper, serviceområder og fartsetapper. Fartsetappene går på avstengte veier, og hastigheten på disse er avgjørende for resultatet. Transportetappene mellom fartsetappene eller serviceområde kjøres på idealtid og som vanlig trafikant.

Les mer