Tekniske reglement 2021

Vi oppsummert de viktigste endringer i de tekniske reglementer for 2021. For nærmere detaljer viser vi til www.bilsportboka.no

Bilcross

Det i hovedsak 4 endringer fra 2020:

  1. Bensintanken du har kan benyttes, men du må sette inn en anordning som hindrer at tanken klemmes sammen når den skrus fast. Dette kan gjøres ved å sette inn et rør mellom bunnrammen og festejernet slik at det hindrer muligheten til å skru igjen slik at tanken deformeres. Man kan også benytte en mutter eller noe som er sveist fast som gjør samme nytten.
  2. Bur må oppgraderes med et rør mellom hovedbøylen. Dette skal monteres max 100 mm over festeplaten i gulvet eller max 50 mm over en evnt tunell. Rørets dimensjon er det samme som de andre rørene i buret (38×2,5 eller 40×2)
  3. Sikkerhetsbelter må oppgraderes til 6 punkt dersom du ikke har dette fra før. Det anbefales også sterkt å tenke på innfesting/montering av festepunktene (se skisser på www.bilsportboka.no)
  4. Bruk av FHR blir et krav. FHR er det man tidligere kaller for HANS. Det finnes 2 hovedtyper av FHR; 1 med fast krave over skulder og bak nakke (HANS) og en med sele som feste rundt overkropp og over skulder (HYBRID. Begge typer forankres med stropper til hjelmen

Crosskart

For crosskart er det noen få endringer som gjelder kun enkelte av klassene.

  • For klassen 250 kan man montere bremser på framhjulene i tillegg til de som sitter bak.
  • For klassen Crosscart Xtreme er det kun en liten endring og det er at max ballast er endret til 35 kg som er 10 kg mere enn i 2020.

Racing

Racing er det i det store og hele veldig små endringer. Men noe presisering/tydeliggjøring av regelverk er gjort.

Av endringer av betydning, så finner vi disse i klassen GT5.

  • Tydeliggjøring at unibals er tillatt som en erstatning for bærekule.
  • Det er også nå tillatt å montere oljekjøler.
  • Det er også satt inn en max endring av sporvidde på 200mm som i praksis ikke påvirker noen biler i dag.
  • Videre er det presisert at pedalboks ikke er tillatt.
  • Kan også nevnes at det har kommet en presiseringer om hva som må gjøres med biler som originalt har en form for takluke.

Fra 2023 er det varslet om følgende endringer i GT5:

  • Max motorvolum på 2076 ccm.
  • Endring av sporvidden (til max 100 mm)
  • Endring av regelverk vdr. girkasse, der man blant annet presisere at giroverføringen skal være original.

Rally

Innen rally, er det ingen vesentlige (eller registrerte) endringer.

Brannslukkere

Vi minner om at alle brannslukkere må ha godkjenning i løpet av siste 12 mndr.

NMK Hamar vil tilby kontroll av brannslukkere for en billig penge ifm. trening/dugnad til våren. Dette tilbudet vil være til medlemmer som har betalt sin medlemskontingent.

Kilde: Norges Bilsportforbund