Vendkvern motorbane 40 årVendkvern motorbane 40 år: – Folk skulle bare visst hvor mange ungdommer denne sporten har reddet

– De som har litt ekstra lopper i blodet. Som nærmest er gitt opp, og som kommer hit. Her får de holde på og jobbe på dugnad og herje på banen. Og det blir folk av dem. Vi ser det gang på gang, og det synes jeg er veldig fint.

Det forteller Torbjørn Spangen, ivrig dugnadskar på Vendkvern motorbane. Han er ikke alene om å være det, her har mange hender vært med på å bygge stein på stein det flotte bilsportanlegget som står der, den dag i dag – 40 år etter at det aller første løpet gikk her.

DEN SPEDE START: Denne folkevogn-bobla var blant bilene som sladdet de første rundene på Vendkvern-banen. Foto: Privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

Det var en kald vinterdag i februar 1984, og det var på en bane som ble til ved at Svein Erik Storsveen gikk foran og en bulldoser fulgte etter. Hadde han tråkket en annen vei den gang, så hadde heller ikke banen sett slik ut som den gjør i dag.

– Det var flotte tider

BANEN BLIR TIL: Svein Erik Storsveen går foran, og Bjørn Andersen styrer bulldoseren bak ham. Slik tok banen form, og slik er den for det meste fortsatt, den dag i dag. Under ser vi Svein Erik Storveen sammen med en annen ivrig dugnadskar Arne Nils Nygård. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
GODE TIDER: Disse karene har lagt igjen mange dugnadstimer på Vendkvern-banen. Arne Nils Nygård og Svein Erik Storsveen anger ikke på et eneste sekund av den tiden de har brukt på banen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

– Den er ganske lik, men jøsses – det har da skjedd mye, også, forteller Svein Erik. Han viser frem bilder på telefonen fra dugnad på banen før løp. – En hel skokk med folk, hele familier, var med på dugnader.

– Vi kokte pølser så folk kom rett etter jobb og skole, det var null problem å få med en svær dugnadsgjeng. Det var folk her du ikke ante hadde interesse for verken dugnad eller bilsport.

– Det var flotte tider, sier Arne Nils Nygård, som fikk ansvaret for å vedlikeholde banen. – Det første jeg gjorde, var å sette opp flaggposter i betong, så de som sto flaggvakt kunne stå tryggere.

Et lite autovern skilte bilene

MØTTES PÅ HALVVEIEN: Det som i dag er indre bane, var den første tida en del av den ordinære banen – der kjøreretningene var avskilt bare med et lite autovern. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
MANGE HISTORIER: Og historien er også godt dokumentert i permer med løpsdokumenter, startlister og resultatlister, avisutklipp og bilder. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Bilcross var i starten, på begynnelsen av 1980-tallet, ikke helt det samme som det er nå i dag. Den aller første banen var bare 300 meter lang og måtte utvides til et minimum på 500 for å få godkjenning som løpsbane.

I dag er banen til sammenlikning 750 meter lang, og det er kommet et ordinærspor på plass – alternativsporet går langs den opprinnelige banen.

Det veldig spesielle med den opprinnelige banen, var at kun et lite autovern skilte kjøreretningene da bilene kom tilbake mot rundepassering.

Action fra første start

VINTERLØP FOR 40 ÅR SIDEN: Det aller første bilcrossløpet på Vendkvern gikk vinterstid, og det var såpeglatt på banen, minnes en av A-finalistene. Thore Berntsen var speaker i flere av de første årene med bilcrossløp på Vendkvern. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
SPEAKER PÅ DET ALLER FØRSTE LØPET: Thore Berntsen var speaker både på det første løpet på hjemmebanen, og han fortsatte å prate på løp utover 1980- og utpå 1990-tallet på bilcrossløp på Vendkvern og ellers rundt om på Østlandet. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.
LØPSLEDER: Bjørn Andersen var løpsleder på det aller første løpet på Vendkvern-banen, for 40 år siden. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

– Det hendte jo at noen hoppa over det autovernet, da, forteller Thore Berntsen, speaker på de første løpene på Vendkvern. Da ble det frontkollisjon! Han manglet aldri noe å snakke om, det var action fra første start til siste målgang:

– Over mål var det mange som satset noe fryktelig, så bilen hoppet over volden og inn i depot. En hoppet så høyt, at han svevde over en høyttalerkabel vi hadde hengt opp her.

– DET var høyt, altså, noe så alvorlig høyt!

Rakleverk av en annen verden

TOPP SIKKERHET FOR PUBLIKUM: Med god oversikt over banen, trygt plassert i høyden, ble Vendkvern-banen kjapt en stor publikumsfavoritt blant de tidligste bilcrossbanene. Bjørn Andersen var løpsleder på det aller første løpet her. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

Thore forteller om speakertårnet han sto i de første årene. – Det var noe rakleverk av en annen verden, skyter Bjørn Andersen inn, løpsleder på det aller første løpet.

– Datt ned til slutt, sier Thore og ler godt. – Ikke jeg, men tårnet, altså!

Gamlekara kikker rundt seg. De er imponert. Anlegget er helt topp.

Stor klubb med over 250 medlemmer

250 BILER TIL START: Det tok ikke lange tiden før Vendkvern-banen ble en favoritt blant mange, både blant deltakere og publikum. Det favorittstemplet har banen fortsatt, den dag i dag, og Ole Kristian Aasvestad og resten av NMK Hamar-styret har mye spennende på planen. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

– Det er blitt noe helt annet i dag. De er flinke, de som har dratt dette videre. Vi kunne ikke sett for oss at det skulle bli så flott og stort som det er blitt – 40 år senere. Det er veldig moro.

Anlegget er viktig for Hamar og hele regionen, av klubbens 252 medlemmer kommer hele 132 fra Ringsaker kommune, og flere fra Stange, Løten, med flere kommuner.

Klubben søker og får støtte fra Hamar kommune og Innlandet fylkeskommune, men får blankt avslag fra andre kommuner de har mange medlemmer fra.

Fostrer talenter på løpende bånd

SPANGEN I FLERE GENERASJONER: Tobias Spangen fra NMK Hamar har kjørt inn til Juniorlandsfinale-seier to år på rad, det største man kan vinne som bilcrossjunior, og Torbjørn Spangen jobber på dugnad på hjemmebanen Vendkvern. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

– Folk skulle visst hvor mange ungdommer denne banen har reddet, sier Torbjørn Spangen – etternavnet røper at han er i slekt med ett par av dagens mest talentfulle bilsportutøvere her til lands.

Tobias Spangen har to år på rad blitt kåret til landets beste bilcross-junior, og han ble Årets bilsporttalent. Torbjørn er bror til bestefar Jarle, de jobber mye på dugnad.

Torbjørn peker rundt seg, – det har jeg vært med på å sette opp, det, og det, peker han på kiosk, verkstedhall, speaker- og dommertårn.

Viktig anlegg – spesielt for ungdommen

ALTERNATIV ARENA: Mange som ikke finner seg til rette på andre arenaer, trives veldig godt i bilsporten. Og det som skjer på Vendkvern er den rimeligste inngangsbilletten til bilsport, i Hamar Arbeiderblad kalt «fattigmanns-cross» for 40 år siden. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

Hit har det kommet ungdommer som endelig finner sin plass, som opplever mestring med fastnøkkel og slegge i hendene, som kjører ifra rutinerte bilsportutøvere, og som det blir folk ut av.

Torbjørn mener det er det viktigste Vendkvern-banen har stått for opp gjennom alle disse årene. Så får all moro komme i tillegg – dette anlegget er først og fremst viktig, får så mange:

Men spesielt for de som ikke finner seg til rette, helt innenfor A4-verden ellers. – Det må være et tilbud til de som ikke vil gå på ski eller springe etter en ball, også.

En av landets beste bilcrossbaner

SAMLER GAMLEKARA: Alle som har hatt roller i styre og stell, jobbet på dugnad, vært aktive, med mer, var invitert til en mimredag på Vendkvern i vinter – på samme tid som det aller første løpet ble kjørt her for 40 år siden. Det ble mange røverhistorier rundt bordet, masse mimring, og sikring av gammel, god bilsporthistorie. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Ole Kristian Aasvestad er nestleder i dagens styre. Med seg har han Guro Haug Buvik som leder, Marte S. Nilsen som kasserer, Elisabeth Støen, Henriette Sjøenden Furulund, Tore-Marius Bjørke og Fredrik Tålesen som styremedlemmer, Trym Bjørke Tyskeberg som vara – dette gir en ung gjennomsnittsalder.

– Det er moro å høre historiene til de som startet opp alt sammen her. Det er mange som har æren for at Vendkvern har blitt det det den er i dag, sier han om historien som spenner seg tilbake til 1976.

Da ble NAF Hamar og omegn junior etablert. På tampen av 1981 ble en treningsbane anlagt på Vendkvern, og i februar 1984 gikk det første løpet her.

Flere lokale hevdet seg med bravur

REFERAT: Slik gikk det aller første løpet for seg på Vendkvern, lokalavisa Hamar Arbeiderblad sørget for å dokumentere det i bilder og tekst. Faksimile: Hamar Arbeiderblad f20. ebruar 1984.

«Det gikk så snøføyka drev på Vendkvern-banen i vang i helga», skreiv Hamar Arbeiderblad mandag 20. februar 1984. Lokalavisa meldte om en god del lokale innslag, der flere «hevdet seg med bravour i en konkurranse som etter hvert ble ganske hard og tøff».

«I herresen måtte storfavoritten Arvid Aasen fra KNA Kongsvinger til slutt strekke våpen for NAF Hamar og omegns egen Erik Berg, som kjørte Talbot. Dette var en overraskelse».

«Ikke bare fordi Aasen hadde en VW som utviklet godt over hundre hestekrefter, men også fordi Arvid Aasen hadde samlet full poengpott i de innledende rundene».

– Med for spenningen og moro skyld

KJEMPET PÅ GLATTA: Alle husker hvor glatt det var i det første løpet på vinterføre, Magne Th. Svenkerud kom helt sist etter flere snurringer i A-finalen. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
A-FINALIST: Magne Th. Svenkerud kom helt sist etter flere snurringer i A-finalen, i det aller første løpet på Vendkvern for 40 år siden: – Men jeg var fornøyd med A-finale, jeg! Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Det ble en lokal helt både på første- og sisteplass i A-finalen. Magne Th. Svenkerud kom sist. 40 år senere husker han det som det var i går, forteller han: – Jeg kjørte ei folkevognboble 1300, den var vrien å ratte rundt denne banen.

– Det gikk bedre for han som kjørte en nyere boble, ei 1302 med macpherson-forstilling, forteller Magne. Selv kom han helt bakerst i den aller første A-finalen. – Jeg snurret flere ganger, det var så glatt.

Men Magne var fornøyd. – Det var andre som var bedre til å kjøre enn meg, og andre var mye bedre til å skru enn meg. Jeg var bare med for spenningen og for moro skyld.

Bilcross-interessen eksploderte

BANEN BLIR TIL: Gamlekara fra det aller første styret og løpsledelsen på det aller første løpet har bevart bilder, startlister og annen dokumentasjon. Det har NMK Hamar scannet og sikret for fremtiden. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
BILCROSS-HISTORIE: Alt har NMK Hamar og Bilcross.no scannet, lagret og sikret for fremtiden. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

«I dameklassen gikk seieren til Bjørg E. Krogstad fra KNA Kongsvinger», refererte Hamar Arbeiderblad. Lokalavisa kunne melde om «beste lokale dameekvipasje havnet på tredjeplass. Her fant vi Haldis Skjærstad fra NAF Hamar».

«Klubbvenninnen Else Frydenlund ble nummer seks i damenes A-finale». Det var, ifølge startlistene, seks damer til start, og rundt 60 herrer i det aller første løpet.

Deltakerantallet skulle nærmest eksplodere, det var løp med 250 deltakere ganske snart utover 1980-tallet. Det ble bygd bilcrossbiler i annenhver garasje.

Tusen tilskuere på første løp

BILSPORT-PIONERER: Det var ikke mange som drev med bilcross da banen ble til, men etter at Vendkvern ble tatt i bruk eksploderte bilcross-interessen i Hamar-regionen. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
DEN ALLER FØRSTE BILEN? Det tror gamlekara som prater med Bilcross.no. Svein Erik Storsveen sin Saab 96 blir nøye iakttatt som den aller første riggede bilcrossbilen i Hamar-traktene for litt over 40 år siden. Foto

– Det spredte seg, veitu, at her hadde vi en fin bane, gode arrangement, vi lagde til en plass for campingvogner, det var trygt og fint for publikum som hadde god oversikt over banen. Det ble kjapt veldig populært, forteller Bjørn Andersen som var løpsleder den gang.

Lokalavisa meldte om rundt tusen tilskuere på det første løpet. – Og det må vi si oss fornøyd med, sa pressetalsmann for arrangementet, Per Lund, til lokalavisa.

Han kunne fortelle at åpningsløpet på Vendkvern kolliderte med flere andre store arrangement, både når det gjaldt bilsport og andre idretter.

Vinnerbilen ble solgt på bud

STEIN PÅ STEIN: Det er mange som har bidratt til at Vendkvern-banen har blitt den samlingsplassen for bilsportfolket som den er, den dag i dag. Både de som la grunnsteinen, og de mange som jobber på dugnad den dag i dag. Foto: Privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
ALLE MONNER DRAR: Hvis alle bidrar litt, så blir banen og klubben enda bedre. Det har mange gjort, gjennom 40 år med bane på Vendkvern. Foto: Privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

– Etter det jeg kan skjønne, gikk det hele knirkefritt også arrangementsmessig, så dette frister til gjentakelse, ble Lund sitert i lokalavisa. Den aller første vinnerbilen på Vendkvern var en Talbot, foran flere bobler.

Vinnerbilen kom det inn bud på, så vinneren Erik Berg ble ufrivillig kvitt vinnerbilen. Ifølge Hamar Arbeiderblads utsendte reporter Terje Midttun måtte ytterligere tre deltakere selge bilen.

I bilcross har det alltid vært et budsystem i bunn, som sørger for at alle forplikter seg til å selge bilen for en fast sum – hvis noen har lyst på den. Det holder prisnivået nede. Den gang var prisen 5.000 kroner, nå er den 15.000 kroner.

– Det sa bare bang med bilcrossen

EN ANNEN TID: Men likevel det samme som binder bilcrossfolket så tett sammen: Lidenskapen for fart og spenning. Foto: Privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
BANEN BLIR TIL: Gamlekara diskuterer årstall for når banen ble til, for det var noen treninger og litt uorganisert kjøring før det aller første løpet. Det som er helt sikkert, er at det aller første organiserte bilcrossløpet gikk her i februar 1984. Foto: Privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

– Fordelen med denne formen for motorsport er at du slipper å tømme lommeboka etter hver lønning for å få budsjettet til å gå i hop, sa løpslederen på det første løpet til lokalavisa.

På denne tiden var det ifølge avisoppslaget bare en annen bilcrossbane i Hedmark: Drevsjø. Ellers driver også NMK Elverum på og prøver å få i stand en bilcrossbane.

– Det sa bare bang med bilcrossen den gang, forteller Helge Høgsveen som satt som leder for klubben da banen ble bygd.

Investert mye i anlegget

1980-TALLS BILCROSS-DEPOT: Vi kjenner godt igjen bilcrossbanen i bakgrunnen, selv om mye har skjedd og blitt forbedret gjennom alle årene som har gått siden det aller første løpet for 40 år siden. Under ser vi nok Arne Nils Nygård, som har mange timer på banen både som dugnadskar og aktiv. Foto: Privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
DUGNADSKAR OG TIDLIGERE AKTIV BILCROSSER: Arne Nils Nygård har mange timer på banen både som dugnadskar og aktiv. Han er fortsatt med på dugnad og stiller opp på løp. Her med en Skoda på ett av de aller første sommerløpene på Vendkvern. Foto: Privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

– Det tok helt av, vi var ikke helt forberedt på det. Det var løp her da det lå hundretusener av kroner i ei gammal campingvogn, midt i depot. Med hundrevis av biler til start og 300 bud på dem.

– Da kan du gange opp 300 med 5.000 kroner i hver konvolutt, og plusse på 300 gange 300 i budgebyr – det blir en grei slump med kontanter!

Klubben satt igjen med gode penger, som ble brukt til å oppgradere en bane som virkelig trang det. Den første banen var ikke mye å skryte av.

Lagt ned millioner av dugnadstimer

SIKRER MED ET AUTOVERN: Banen blir bygd, med Helge Høgsveen som leder av klubben. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.noSIKRER MED ET AUTOVERN: Banen blir bygd, men med ganske andre sikkerhetskrav enn i dag. Hele autovern-langsiden ble montert feil, forteller gamlekara, så en VW boble ble skrelt opp over hele siden da den krasja i det. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no..
FORMANN I 1984: Helge Høgsveen satt som leder av klubben da NAF Hamar og omegn bestemte seg for å satse på Vendkvern som arena for bilcrossen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

– Målsvingen, det var en plage. Den gikk i oppløsning, gang på gang. Det ble lagt på en slags oljegrus, og det var fint en stund – før den også gikk helt i oppløsning, i digre biter. Vi brukte tid på mye, men kanskje aller mest den målsvingen, peker Helge bak seg.

Han førte timelister over dugnadstimene sine på Vendkvern, men måtte gi opp: – Jeg kom til 800 dugnadstimer på ett år, da turte jeg ikke fortsette å dokumentere, for det var så villt, sier Helge og ler.

– Det var mange seine kvelder og massevis av helger som gikk med, skyter Svein Erik inn, – men jeg er da gift enda.

Dugnadsånden er på ingen måte død

BILSPORTHISTORIE OG LOKALHISTORIE: Heldigvis har gamlekara som sto i bresjen for bilcrossbanen på Vendkvern tatt vare på bilder og bilsporthistorie i gamle permer. Dette er nå digitalisert og arkivert og blir tatt vare på for fremtiden. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
PRØVEKJØRING: En Simca 1000 tester ut noen av de første rundene på Vendkvern-banen, en vinter for 40 år siden. Foto: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no.

Ole Kristian Aasvestad og det sittende styre sin oppfordring til dagens medlemmer er å bidra – om så bare litt: – Alt hjelper. Legger du ned en time eller to på dugnad, har du også vært med på å gjøre banen og klubben litt bedre.

Han forteller at dugnadsånden på ingen måte er død, den lever i beste velgående. Det gleder de som tråkket opp banen – bokstavelig talt – før det første løpet her for 40 år siden:

– At det skulle bli noe slikt som det er i dag, 40 år senere, det hadde vi vel aldri sett for oss. Her har de som kom etter oss gjort en vel så god jobb som det vi gjorde.

Mye spennende på planen fremover

STORE ARRANGEMENT I VENTE: Det største man kan arrangere innen folkesporten bilcross, NMKs Landsfinale i bilcross, skal til neste år kjøres på Vendkvern. Dette er NMK Hamar-delegasjonen til fjorårets Sportsmøte, der det ble offentliggjort. Foto: Privat, NMK Hamar, Bilcross.no.
BIDRAR FORTSATT: Da årets sesongstart spant i gang, 40 år etter det aller første løpet her, var Leif Huse og Arne Nils Nygård på plass på Vendkvern – i gule vester, som vanlig, for å bidra på bilcrossløp, fortsatt den dag i dag. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Klubben skal feire 40 år med bilcrossbane på Vendkvern gjennom jubileumsåret, men NMK Hamar ser også fremover. Først og fremst til en innholdsrik 2024-sesong med tre bilcrossløp, som alle teller i Ifor Williams-cup.

Det blir Vårløp i mai, Sommerløp i juni, og Neglespretten i oktober. Så til neste år kommer det største bilcrossløpet en klubb kan arrangere her til lands: NMKs Landsfinale for bilcross.

Den skal i 2025-sesongen kjøres på Vendkvern. Hit kommer de beste fra kvalifiseringsløp landet over. Det blir nok høydepunktet i Vendkvern-banens historie, helt siden den spede start.

Tekst: Stian Ormestad, privat, Bilcross.no / Bilder: Stian Ormestad, privat, NMK Hamar, Bilcross.no